Herbert Austin
Herbert Austin
Austin front
Herbert Austin
Geboren op 8 november 1866. Hij kreeg de titel Sir nam zitting in het parlement en overleed in 1941. In 1951 vond de belangrijke fusie plaats met de Austin en de Nuffield organisatie - die de Morris Commercial trucks produceerde - ontstond de British Motor Corperation.
Omstreeks 1955 gingen Austin en Morris dezelfde modellen bouwen. Er kwam een nieuwe modellenlijn met frontstuurcabines van de Willenhall Motor Radiator Co. uit.
Een Bedford
Er kwam een nieuwe lijn 1,5 - 4 en 5-tons truck modellen uit.
Het model leek erg veel op de Bedford trucks
Ze hadden dan ook de naam :
“Birmingham Bedford”
Austin duidde de wagens aan als K model.
In de tweede wereldoorlog werden grote aantallen
van deze wagens als legertruck geproduceerd.
Na de oorlog bleef de ‘ K ‘ lijn vrijwel ongewijzigd in productie, maar in 1950 kwam er een fraai nieuw model op de markt de:
Loadstar
De Austin-Loadstar werd ook geleverd met
Perkins dieselmotor.
De Austin Motor Co. Ltd. werd in 1908 opgericht. Herbert Austin werkte bij Wolseley. In 1905 richtte hij zijn eigen automerk op onder de merknaam: Austin. Met in 1906 een productie van 100 automobielen , in 1910 maakte hij al 1000 personenauto’s! Austin ging ook over op de productie van lichte bedrijfswagens. In 1913 kwam Austin met de éérste truck uit, een 2 à 3 tonner met een vreemde constructie, de radiateur was achter de 29 pk sterke vier cilinder benzinemotor geplaatst – een opstelling die destijds ook bij Renault en Mack gangbaar was. De achterwielen werden aangedreven via vier versnellingen met aparte aandrijfassen op beide wielen. Er werden ongeveer 2000 van deze trucks gebouwd, daarna trok Austin zich tot 1939 uit de truckproductie terug.
Austin Loadstar
Een nieuw ontwerp van Austin-Morris [BMC] was de FG-serie.
Uitgerust met een 4 cilinder dieselmotor en laadvermogens van 1 tot 4 ton. Deze trucks waren uitgerust met nieuwe cabines waarvan de portieren in de achterste hoeken waren geplaatst. Dit zou de veiligheid ten goede te komen, maar bij het uitstappen moest men juist extra op het verkeer letten! Men stapte te gemakkelijk uit! De deur kon altijd geopend worden, ook tijdens het rijden! De FGK-100 was voorzien van een 6 cilinderdieselmotor, om deze te plaatsen werd de truck voorzien van een neusje.
Austin / Morris FGK truck
Austin en Morris
Motoren
Morris FGK 100 truck
Er werden eigen BMC dieselmotoren ingebouwd: de grootste was de 5,1 liter 105 pk zescilinder
Deze was bestemd voor de in 1955 uitgebrachte 701, 7 tonner.
Later kwam hiervan een 5,7 liter 120 pk uit.
Deze 120 PK 5,7 ltr werd als underfloormotor in de FJK serie gebouwd.
Austin 6 ciinder dieselmotor
Austin/Morris 5,7 Ltr 120 PK underfloor dieselmotor
In 1961 werd de nieuwe BMC truckfabriek
in de Schotse stad Bathgate geopend
In 1964 kwam men met een nieuw model uit een:
F J K
de éérste Britse truck met een kantelcabine.
Na de fusie in 1968 met ; Leyland Motor Corporation kwamen alle modellen van Austin en Morris op de markt onder de merknaam:
B M C
Vanaf 1970 kwam het merk van BMC op de markt met de naam :
Leyland redline
FJK met Kantelcabine
Maak jouw eigen website met JouwWeb